Tuesday, 3 September 2013

Petang Ini Flashmob Desak Turun Harga Minyak di Temerloh!

Ayuh turun ramai-ramai
Kita desak kerajaan turunkan harga minyak
Sebelum rakyat pula yang naik minyak!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, 23 May 2013

Carta Yang UmnoBN Takut Nak Tengok

PRU14 orang bandar kekal sokong PR
Orang luar bandar tolak BN
Kesimpulannya manifesto PR mesti mesra luar bandar dan pastikan maklumat sampai kepada mereka

Published with Blogger-droid v2.0.10

Monday, 22 April 2013

KENYATAAN MEDIA AGENDA DALAM 'MANIFESTO 3 JANJI'

Mohd Haikhil Aliff bin Laili
Pegawai Unit IT dan Media,
Blik Gerakan Utama Pakatan Rakyat,
P090 Bera
014-5105743
 
Diharap pihak tuan/puan dapat menyiarkan kenyataan media ini dengan segera.
Segala kerjasama pihak tuan/puan amatlah dihargai.
Terima kasih.

Friday, 19 April 2013

KENYATAAN MEDIA TENTANG ISU AIR (BILIK GERAKAN UTAMA P090 BERA)

MOHD HAIKHIL ALIFF BIN LAILI
PENYELARAS IT DAN MEDIA 
BILIK GERAKAN UTAMA P090 BERA(PKR)
0145105743

Diharap pihak tuan/puan dapat menyiarkan kenyataan media ini secepat yang mungkin. Segala kerjasama dari pihak tuan/pua amatlah dihargai
Sekian,
Terima Kasih

*GAMBAR : Saudara Zakaria Abdul Hamid (Calon P090 Bera) bersama saudara Bob Manolan (Calon N39)

Friday, 12 April 2013

Biar Anak Temerloh Menentu Masa Depan Temerloh


Anak Temerloh sudah ternyata punya tokoh-tokoh hebat sejak dahulu lagi
Ibrahim Haji Yaakob, Pak Sako dan lain-lain
Tidak usah kerana kemaruk kuasa
Kerana mahukan kerusi
Tempat orang pun kira jadi

P/s: No 'big brother' la bro..

Memang Sah Anak Muda Tolak UmnoBN!

Gambar ni BTJ sedut dari facebook page Pakatan Rakyat Supporters..

Suka betul BTJ tengok gambar ni..

Hahaha!!!


P/s: Hasan Ali kata wajib Melayu Islam undi UmnoBN
Kalau tak undi maka dosa la kot
Hahaha!!!

Thursday, 21 March 2013

Perginya Serikandi Pejuang Kemerdekaan Negara

Berita yang mengejutkan pada pagi hari ini
Mendapat maklimat dari rakan facebook Mat Amin
Serikandi Rejimen ke-10 Suriani Abdullah telah pergi meninggalkan kita
Almarhumah pernah berjuang mengangkat senjata untuk menghalau penjajah di Tanah Melayu
Namun, perginya yang tidak mungkin akan kembali bukan di tanah ini
Semoga roh beliau ditempatkan bersama roh orang yang baik-baik
Al-fatehah..

Published with Blogger-droid v2.0.10

Saturday, 16 March 2013

Malam Ini Ustaz Azhar Idrus, Tukartiub Di Kampung Baru

Mari semua rakyat Malaysia
Kita penuhi Kelab Sultan Sulaiman malam ini
Mungkinkah UAI akan berdebat dengan TT?
Yang mana lebih popular?
Hahaha!!!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sunday, 3 March 2013

Projek Segera PRU13 Di Selangor Telah Bermula

Inilah tabiat UmnoBN dari dulu hingga kini
Mungkin juga selama-lamanya
Bila nak PRU atau PRK
Macam-macam projek segera akan ditabur
Permohonan yang tertunggak lama akan lulus serta merta
Jika menang tentu projek jalan
Kroni akan berdendang
Jika kalah
Alamatnya tunggu la pilihan raya lain pula
UmnoBN selamanya
Syaitan yang dikenali

Lokasi gambar di atas di simpang masuk ke Taman Kajang Utama

P/s: Tolong la jangan tipu rakyat
Nama projek ada
Apa nama syarikat pemaju?
Apa syarikat jurutera?
Nama kontraktor?
Tarikh mula dan tarikh siap?
Adakah janji ini akan ditepati?
Dari segi undang-undang
Boleh ke pacak papan projek yang tak cukup maklumat ni?

Wednesday, 27 February 2013

Jemput Hadir Ke Forum "Sekolah Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang"


Kepada guru-guru dan bakal-bakal guru
Kepada para guru besar dan pengetua
Kepada pekerja pejabat pendidikan daerah dan negeri
Kepada Menteri Pelajaran
Kepada mahasiswa seluruh Malaysia
Kepada para aktivis
Kepada pemimpin UmnoBN dan Pakatan Rakyat
Kepada penyokong-penyokong UmnoBN dan Pakatan Rakyat
Anda semua adalah dijemput hadir!

Monday, 25 February 2013

Rakyat Sabah Telah Bangkit, Muhyiddin Dimalukan

Dari blog Addin:

Berita Memalukan Ini Di Sorokkan Oleh Media Pencacai Umno BN.. Saksikanlah!!
Posted by Addin Deen at 2/25/2013


Kunjugan Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke Sabah pada 23hb Februari 2013 yang lalu telah mendapat kejutan maut sambil dimalukan oleh penduduk DUN Nabawan Parlimen Pensiangan, Sabah. 

Apabila beberapa sepanduk menuntut janji-janji yang pernah ditaburkan oleh Kerajaan UMNO/BN kepada rakyat Sabah masih belum tertunai lagi.

Keberanian yang ditonjolkan oleh penduduk Sabah secara terbuka, tegas dan berani ini amat mengejutkan sekali. 

Senario sebegini belum pernah terjadi apabila pembesar negara membuat kunjungan maupun lawatan rasmi ke Sabah sebagai tanda rasa hormat yang amat tinggi.

Tetapi itu semua sudah menjadi sejarah. Rakyat Sabah kini sudah mula bangkit mau melakukan perubahan. Rakyat Sabah sudah muak dan bosan sampai nak muntah dengan segala janji-janji manis UMNO/BN.

Rakyat Sabah pun dah sedar yang janji-janji manis yang ditabur UMNO/BN langsung tidak boleh dipercayai.

P/s: Hospital di Bera dan Rembau bila nak siap???!!!

Konvensyen Pakatan Rakyat Kali Ke-4 Live Di sini


Untuk menonton sila klik link di bawah:-

http://www.erapasca.com/2013/02/live-konvensyen-pakatan-rakyat-kali-ke-4.html

Video Perhimpunan Yang Masih Belum Luput


Ini la video Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 yang BTJ sempat rakam
Baru sekarang BTJ ada kesempatan untuk kongsikan
Korang tengok la ye
Mungkin ada muka korang
Muka keluarga korang
Muka saudara mara korang
Muka kawan-kawan korang
Muka jiran tetangga korang
Kalau takde tunggu perhimpunan lain la plak
Hahaha!!!


Friday, 22 February 2013

Thursday, 21 February 2013

Siri Janji Ditepati, Orang Bera Masih Guna Air Perigi!

Dari facebook Bob Manolan Mohamad

"Sumber air di Kg Lubok Tambangan, Bera selepas 55 tahun merdeka. Pakatan Rakyat utk rakyat. Ini kalilah!!!! Tukar...."


Inilah rupa di mana Menteri Besarnya sangatlah baik hati
Rakyat negeri sendiri masih tidak mendapat bekalan air bersih yang sempurna
Sibuk nak salurkan air ke negeri lain
Siapalah yang pilih Menteri Besar yang terlebih cerdik ini
Lagi memalukan
Perdana Menteri Malaysia juga asal dari Pahang
Dia mana tahu soal ini semua
Sejak lahir hidup senang lenang
Maklumlah anak bekas Perdana Menteri Malaysia
Keluarga orang bangsawan, orang elit
Jadi BTJ harap pembaca bukalah hati
PRU 13 kita pilih lakukan perubahan!

P/s:  Cuba bayangkan Najib, Rosmah, Adnan dan ramai lagi pemimpin UmnoBN serta kroni mandi menggunakan air seperti dalam gambar
Tentu menitik air mata korang menengoknya!

Operasi Penipuan Pendaftaran Pemilih Baru Bakal Terbongkar



RAHSIA OPERASI PENIPUAN PENDAFTARAN PEMILIH BARU

Akhbar utama melaporkan minggu lepas bahawa ada peningkatan mendadak melibatkan pengundi baru di seluruh negara. SPR tidak melihat perkara tersebut sebagai sesuatu yang luarbiasa dengan mengatakan sebelum ini bahawa walaupun ramai pengundi baru di daftarkan, masih ramai lagi yang belum mendaftar sebagai pengundi.

Pada hari ini Parti Keadilan Rakyat ingin mendedahkan rahsia disebalik peningkatan pemilih baru yang begitu mendadak. Bahawa jumlah yang sebegitu tinggi dikalangan pengundi baru itu ada menunjukkan unsur-unsur kesalahan jenayah dari segi undang-undang negara seperti yang termaktub dibawah Akta Kesalahan Pilihanraya 1954. Akta 5.

Aduan yang pihak PKR terima setakat ini, cukup bukti untuk mengheret penolong-penolong pendaftar dan juga SPR ke mahkamah sekiranya didapati sah SPR bersekoAngkol dengan penolong pendaftar tersebut.

Kami dapati pemilih-pemilih telah didaftarkan tanpa pengetahuan mereka, yang membawa maksud, penolong pendaftar telah membawa kenyataan permohonan pendaftaran pemilih palsu.

Ini jelas bersalahan dengan Akta Kesalahan Pilihanraya 1954. Sect 3(1) (a) di bawah Kesalahan oleh mana-mana orang, yang berbunyi seperti berikut
“Mana-mana orang yang:

(a) dengan diketahuinya membuat apa-apa penyataan palsu dalam atau berkaitan dengan apa-apa permohonan supaya dimasukkan ke dalam mana-mana daftar pemilih.
Boleh disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau di penjarakan dan di denda kedua-duanya….”

Aduan yang kami terima melibatkan pemilih yang didaftarkan tanpa pengetahuan mereka adalah dari pelbagai latarbelakang.

1) Pemilih merupakan pelajar diluar negara telah didaftarkan tanpa pengetahuan mereka.
2) Pemilih cukup umur telah di daftarkan tanpa pengetahuan mereka.
3) Orang dewasa yang tidak pernah mendaftar telah didaftarkan tanpa pengetahuan mereka.
4) Ahli Puteri Umno didaftarkan tanpa pengetahuan mereka.

Didalam kes-kes diatas, pihak yang mendaftar telah melakukan kesalahan jenayah mengikut Akta Kesalahan Pilihanraya Sect 3(1)(a) dan boleh dihukum sekiranya didapati bersalah. SPR juga harus perjelaskan bagaimana hal ini boleh berlaku.

Pihak PKR menggesa semua yang didalam kategori diatas dengan segera memeriksa status pemilih mereka di laman web SPR atau melalui wakil2 kami.

Sekiranya didapati nama mereka di daftarkan tanpa pengetahuan mereka, sila ambil langkah-langkah berikut.

1) Pergi ke Pejabat SPR berdekatan dan buat cabutan borang permohonan mereka. Sekiranya tidak mendapat kerjasama daripada SPR sila laporkan kepada kami.
2) Setelah mendapat borang cabutan. Sila buat laporan polis keatas pendaftar yang telah melakukan kesalahan tersebut.
3) Serah satu salinan borang cabutan dan laporan polis kepada kami. 
Pihak PKR akan lantik satu majlis peguam untuk meilhat kepada kes ini.
Saya pohon semua warga Malaysia yang mahukan pilihanraya yang adil dan bebas supaya sebar luas perkara ini dan sama-sama kita bantu banteras penipuan ini.

Saya juga menyeru semua NGO dan semua badan pemerhati pilihanraya untuk terlibat sama didalam kempen mengheret pesalah-pesalah ini ke muka pengadilan.

Saya juga ingin tegaskan supaya SPR beri segala kerjasama untuk buatkan cabutan borang pendaftaran pemilih sekiranya di minta oleh pihak diri pemilih.

Keengganan oleh pihak SPR untuk memberi kerjasama akan mengundang rakyat menaruh syak kepada SPR bahawa mereka dikawal oleh BN.
Orang ramai boleh menghantar aduan kepada <aduanspr.pkr@gmail.com>

Sama-sama kita benteras jenayah penipuan pilihanraya ini.

Fuziah Salleh
MP Kuantan, Malaysia.
PKR National Vice Presiden

Sumber dicedok dari facebook Dato' Tarmizi Mohd Jam

Tuesday, 19 February 2013

Membazir Cara Syaitan Yang Dikenali

Sumber gambar: King Jason


Ini la yang BTJ tak gemar sangat dengan golongan macam ni
Kat luar tu ramai lagi rakyat Malaysia yang tak cukup makan
Slumber Umno je korang membazir camni
Membazir tu amal syaitan
Umno memang syaitan dikenali kan?
Sesuai sangat!!!


Friday, 15 February 2013

Thursday, 14 February 2013

Ini Forum Terbaik Untuk Dihadiri - Pastikan Kehadiran Anda!


Rakyat seluruh Malaysia dijemput hadir
Ini forum demi masa depan negara
Masa depan sistem persekolahan di Malaysia
Percayalah
Tidak rugi jika anda hadir!

Nak tahu tentang TFTN?
Sila layari http://teachfortheneeds.org/

Wednesday, 13 February 2013

Mahasiswa Makin Ditekan, Makin Bangkit

Siswa dakwa diugut dengan parang pula di Pekan - Mkini

Satu kumpulan anggota kumpulan Gerakan Mahasiwa PRU-13 hari ini mendakwa diugut oleh sekumpulan individu bersenjatakan parang dalam satu kejadian ketika mereka mengedarkan risalah di satu rancangan Felda di kawasan parlimen Pekan.

Seorang siswa terlibat, Safwan Shamsudin ketika dihubungiMalaysiakini berkata kumpulan lima individu bermotosikal itu mengepung dan mengacukan senjata tajam tersebut ke arah mereka.

Kumpulan tersebut turut mengeluarkan kata-kata kesat serta mengarahkan beliau dan tiga lagi rakannya supaya keluar dari tempat kejadian, itu, kata Safwan.

"Bila nampak parang, kami pun beritahu (kepada pemuda bermotosikal), kami akan beredar. Salah seorang mereka merampas risalah (surat) yang kami bawa.

"Kami beredar balik ke rumah penunjukkan arah yang terletak kira-kira 500 meter daripada tempat insiden berlaku," katanya.

Katanya, beliau bersama kumpulan siswa berkenaan, termasuk dua orang siswi, sedang mengedarkan risalah bertajuk 'Surat Mahasiswa untuk Warga Pekan' ketika kejadian itu berlaku pada kira-kira jam 11 pagi di kawasan sebuah rumah di Felda Chini 4 itu.

Beliau seterusnya melaporkan kejadian tersebut di balai polis Chini kira-kira 50 minit kemudian, kata siswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya itu lagi.

Tiga rakan mereka semalam turut berdepan tindakan kekerasan oleh sekumpulan individu dalam satu kejadian berasingan ketika mengedarkan risalah tersebut di Kampung Dato' Keramat, Mukim Ganchong, juga di Pekan.

Kumpulan siswa berkenaan mendakwa ditumbuk dan disepak di kepala dan badan oleh lelaki tidak dikenali dalam kejadian pada kira-kira jam 1 petang itu.

Gerakan Mahasiwa PRU-13 menggerakkan anggotanya untuk mengedarkan risalah berkenaan selepas mengumumkan untuk meletakkan calon di kawasan yang diwakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu.

P/s: Habislah Najib
Baru-baru ni dimalukan oleh Psy
Jangan dimalukan oleh mahasiswa sudah la
Hahaha!!!

Mahasiswa Bangkit!
Rakyat Pasti menang!!!

PSY Tolak Untuk 'Yee-Sang' Dengan Najib


Kesian PM Malaysia diperlakukan begini
Perkasa diamkan diri je ke?
JATI tak nak bersuara ke?
Rosmah tak marah ke?
Hahaha!!!

Maklumat Bocor, UmnoBN Akan Tumbang Di PRU 13


Maklumat dari Bukit Aman dan Mindef, Umno Bn akan hilang Putrajaya
Table 1: The possible outcome in GE13.
no
STATE
PR
BN
1
PERLIS
1
2
2
KEDAH
13
2
3
KELANTAN
13
1
4
TERENGGANU
4
4
5
PENANG
12
1
6
PERAK
18
6
7
PAHANG
5
9
8
SELANGOR
20
2
9
WILAYAH PERSEKUTUAN
10
1
10
PUTRAJAYA
0
1
11
NEGRI SEMBILAN
6
2
12
MELAKA
2
4
13
JOHOR
12
14
14
LABUAN
1
0
15
SABAH
12
13
16
SARAWAK
16
15
145
77

tak kisah sama ada anda bersetuju atau tidak tetapi dari maklumat dalaman yang diperolehi dari beberapa sumber khususnya risik tentera di Mindef dan cawangan khas di Bukit Aman mampu menjelaskan kegusaran kenapa Najib tidak menjumpai tarikh Pilihanraya.


Jadual di atas ialah rumusan jumlah di mana maklumat dalaman 'mereka' sendiri menyatakan bahawa mereka akan hilang kerusi jika PRU diadakan hujung tahun lepas. Maka mereka lewatkan PRU untuk mengharapkan keajaiban.

Tugas rakyat kini tanya diri sendiri apa sumbangan kita ke arah menumbangkan regim tua dalam negara ini ?


Ingat!
Rakyat Pasti Menang!

Sumber: http://chegubard.blogspot.com/2013/02/maklumat-dari-bukit-aman-dan-mindef.html

Tuesday, 12 February 2013

Selamat Tahun Baru Cina 2013

Memang sudah agak terlambat untuk BTJ mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina. Bukanlah kerana terlupa atau tidak peka. Cuma coverage internet yang agak terbatas dan banyak urusan di kampung menyebabkan ucapan ini di post lewat.

BTJ tidak mahu mencoret panjang. Kepada kaum Cina seluruh dunia, BTJ mengucapkan:-

SELAMAT TAHUN BARU CINA 2013

Sekian,
BTJ

Video: Yes To Psy, No To BN


P/s: Najib tak tidur lena la camni
Disebabkan itu
Jangan harap la Parlimen akan bubar dalam masa terdekat ni
No!!!
Hahaha!!!

Friday, 1 February 2013

Sekolah Rendah Di Temerloh Tiada CF? Biar Betul!

SK Tanjung Batu tiada CF?


(Gambar & Berita: Sinar Harian) / 2 Febuari 2013

TEMERLOH – Lebih 300 murid Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjung Batu di sini terpaksa berhadapan pelbagai kesukaran apabila beberapa kemudahan disediakan rosak dan tidak dapat dibaik pulih disebabkan masih belum menerima sijil layak menduduki (CF).

Ahli Jawatankuasa Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Tanjung Batu, Nordin Abu Bakar mendakwa, kerosakan pada longkang, tandas, tangki air dan pendawaian elektrik tidak dapat diperbaiki gara-gara ketiadaan CF.

Menurutnya, sejak dibuka 10 tahun lalu, sekolah terbabit yang terletak kira-kira 10 minit dari bandar Temerloh masih belum mempunyai CF sekali gus mengundang pelbagai risiko jika berlaku sesuatu yang buruk.

“Setahu saya memang tidak ada penyerahan daripada pihak kontraktor kepada jabatan terlibat, kami (PIBG) banyak kali membincangkan masalah ini dan memaklumkan kepada pihak berkenaan namun masih tiada penyelesaian,” katanya kepada Sinar Harian.

Nordin berkata, terdapat lebih 300 murid dari Kampung Tanjung Batu, Lebak Seberang, Paya Jauh dan Padang Tenggala belajar di sekolah tersebut pada satu-satu masa.

Beliau berkata, antara masalah yang timbul sekarang ialah, pihak sekolah tidak dapat membaiki kerosakan tandas, pendawaian elektrik dan longkang pecah.

Lebih membimbangkan, Nordin berkata, sekiranya berlaku sesuatu kemalangan membabitkan murid atau guru sekolah itu, mereka akan menghadapi masalah untuk menuntut pampasan.

Sehubungan itu, Nordin mendesak pihak berkaitan supaya campur tangan dan menyelesaikan segera masalah ketiadaan CF tersebut dengan segera.

Sementara itu, Sinar Harian difahamkan pihak berkaitan, SK Tanjung Batu sememangnya masih tidak mempunyai CF, namun segala kerosakan kemudahan seperti tandas, pendawaian elektrik dilaporkan sebenarnya boleh dibaik pulih.

Menurut sumber terbabit, sekiranya berlaku kerosakan, pihak sekolah hanya perlu menghantar laporan kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) untuk disampaikan kepada kementerian.

Sumber memberitahu, ketiadaan CF bagi sekolah terbabit disebabkan kes tertentu yang masih dalam proses untuk diselesaikan.

Menurutnya, daripada segi keselamatan bangunan, pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) dan jabatan berkaitan mengesahkan sekolah terbabit selamat untuk diduduki.

P/s: Pergh..memang dasyat punya kerja
Kalau rakyat beli rumah
Selagi belum dapat CF jangan harap boleh diduduki
Proses sana proses sini
Punya lama baru dapat CF
Rumah dah naik semak samun baru boleh diduduki
Sekolah ini apa cerita?
Setahu BTJ
Jika ada apa-apa berlaku (Contohnya bangunan runtuh dan murid-murid ada di dalamnya)
Agak-agak korang mangsa-mangsa akan dibela atau dilindungi insuran tak?
Setahu aku tak!!!
Ini kerja gila!!!
Keselamatan murid-murid dan guru-guru langsung tidak dilindungi
Kementerian Pelajaran kena jawab la woi!!!
Siapa Menteri Pelajaran???
BTJ harap semoga PAS, PKR dan DAP tidak disalahkan dalam isu ini
Hahaha!!!

Orang Pahang mari lakukan perubahan!




Rating Sinar Harian Online Meningkat, Utusan Di Tangga Ke Berapa?

Portal Sinar Harian semakin diminati - Sinar Harian
Rajah 2 menunjukkan perbandingan peningkatan jumlah pengunjung Sinar Harian Online bagi Disember 2012.

Rajah 1 menunjukkan perbandingan peningkatan jumlah pengunjung Sinar Harian Online bagi November 2012.

SHAH ALAM - Portal berita Sinar Harian iaitu Sinar Harian Online kini kian mendapat tempat di kalangan pembaca internet.

Perkembangan ini selaras juga dengan perkembangan Sinar Harian sebagai sebuah akhbar yang telus dan berkredibiliti.

Berdasarkan maklumat yang dikumpulkan oleh Persatuan Digital Malaysia, Sinar Harian Online mendapat ranking ke-26 laman web Malaysia yang paling dilawati berdasarkan purata sepanjang Januari hingga Disember 2012.

Mengikut data terkini, daripada Effective Measures, sebuah syarikat kaji selidik pemasaran internet, maklumat pada bulan November dan Disember 2012 menunjukkan lonjakan pengunjung bagi Sinar Harian Online.

Sinar Harian Online kini menduduki di tempat kedua portal berita Bahasa Melayu di belakang Harian Metro.

P/s: Tahniah kepada akhbar Sinar Harian Online :)

Orang Pahang diseru untuk hadir!

Wednesday, 30 January 2013

Malaysia Catat Prestasi Akhbar Paling Buruk, Transformasi Berjaya?

M'sia catat prestasi kebebasan akhbar paling buruk - Mkini

Malaysia mencatat rekod paling buruk dalam Indeks Kebebasan Akhbar tahun ini – dengan menduduki tangga ke-141 daripada 179 negara – sejak indeks tahunan itu diperkenalkan pada tahun 2002.

Reporters Without Borders yang mengeluarkan indeks berkenaan antara lainnya menyebut, kedudukan buruk itu disebabkan tindakan polis ke atas perhimpunan BERSIH 3.0 pada April tahun lalu.

Malaysia mencatat kedudukan ke-141 pada 2010 dan memperbaikinya ke tangga-122 pada 2011-2012.

Ia juga menyatakan bahawa negara Bangladesh, Libra, Kyrgyzstan, Thailand, Indonesia dan Brunei mencatan kedudukan lebih baik berbanding Malaysia.

Singapura mencatat kedudukan ke-149 manakala Burma melangkaui 18 kedudukan selepas mengalami "perubahan dramatik" pada tahun lalu.

P/s: Transformasi Najib berjaya lagi
Utusan selalu kena saman
TV3 siarkan berita yang meloyakan
Apa lagi lepas ni?
Nasib baik Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 tiada polis kacau
Jika tidak tentu prestasi lagi teruk
Hahaha!!!

Memalukan pengamal media di Malaysia je!!!