Wednesday 28 November 2012

Bina Kem Blockade Anti Lynas Di Balok, Himpunan Hijau Terus Mara

Dari facebook page: Himpunan Hijau 2.0: Langkah Lestari

KENYATAAN MEDIA HIMPUNAN HIJAU
28 November 2012

21 November 2012 merupakan hari yang menyedihkan bagi negara kita. Sempena rakyat berjalan kaki dari Kuantan ke Dataran Merdeka untuk mempertahankan hak kehidupan mereka, Lynas yang bersekongkol dengan pihak berkuasa telah mengancam tanah air kita. Pada lewat malam yang penuh dengan kerahsiaan itu, mereka telah membawa masuk lebih 100 kontena yang mengandungi bahan mentah ke Malaysia. Yang betul-betul menyakitkan hati rakyat adalah agensi kerajaan seperti pihak pelabuhan, kastam dan polis telah melanggar semua prosedur operasi biasa dengan memudahkan pengimportan bahan-bahan toksik ini ke tanah air kita.

Rakyat yang bertanggungjawab tidak akan bertoleransi dengan gejala yang mengancam kedaulatan dan maruah kita seperti ini.

Perbuatan sebegini jelas menunjukkan salahlaku secara konsisten oleh korporat asing bernama Lynas ini. Syarikat tersebut memasuki Malaysia melalui pintu belakang. Orang awam hanya mengetahui projek ini selepas liputan dibuat oleh New York Times, selepas projek pembinaan sudah hampir disiapkan.

LAMP diluluskan secara luar biasa dan melanggar semua prosedur dan peraturan biasa. Kajian Impak Alam Sekitar (DEIA) tidak dirangkumi dalam proses kelulusan.

Di bawah bantahan rakyat yang kuat selain sebelum mematuhi semua peraturan dan prosedur, TOL sudah dianugerah melalui cara yang meragukan. Sekarang, bahan mentah juga diimport melalui kaedah yang tidak jauh berbeza. Daripada salahlaku korporat yang konsisten ini, tidak hairan jika pembuangan sisa radioaktif juga dibuat melalui cara yang sama.

Selepas rakyat menyempurnakan perjalanan mereka pada 26 Nov 2012, jawatankuasa Himpunan Hijau telah mengadakan beberapa mesyuarat yang padat. Jawatankuasa telah membuat keputusan untuk mempergiatkan kempen menentang LAMP dengan mendirikan Kem Pengkalan Blockade Anti Lynas di Balok, Kuantan. Objektif utama kem pengkalan ini adalah untuk menggembeling tenaga rakyat dari seluruh Malaysia untuk mengganggu serta melumpuhkan operasi loji Lynas. Kem Pengkalan ini berperanan sebagai pusat pimpinan dan pelaksanaan kegiatan-kegiatan menentang Lynas, antaranya termasuk penyebaran maklumat, pameran dan pendaftarn untuk pejuang-pejuang hijau. Kam pengkalan tersebut akan diisi oleh petugas-petugas sepenuh masa supaya dapat berfungsi secara efektif.

100 pemimpin utama yang telah berjanji akan bersama rakyat di barisan depan Blockade juga akan menggunakan kem pengkalan tersebut sebagai pusat motivasi dan rekrutan.

Kem tersebut dijangka akan didirikan pada minggu depan. Program dan maklumat lanjut akan diumumkan nanti.

Jawatankuasa Pemandu HIMPUNAN HIJAU





P/s: Bako je kilang Lynas tu

Kita bako je..bako je..





No comments: