Saturday 31 December 2011

Almarhum Ibrahim Chik: Perginya Permata Kemerdekaan Negara

Tanggal 29 Dis 2011 sekitar jam 8.34 malam, telah pergi buat selama-lamanya seorang permata pejuang kemerdekaan Ibrahim Chik. Menghembuskan nafas terakhirnya di Taman Setia Jasa dan jenazahnya di tanam di Tanah Perkuburan Sungai Gau, Temerloh, Pahang.

BTJ bukanlah seorang yang arif mengenai sejarah perjuangan kemerdekaan golongan kiri, tetapi BTJ tetap mengambil peduli dan mencari-cari hakikat sebenar sejarah kemerdekaan tanah air tercinta ini. Mungkin ramai yang tidak mengenali nama Ibrahim Chik, ini kerana nama ini tiada dalam helaian buku teks sejarah di sekolah.

Inilah Ibrahim Chik permata pejuang kemerdekaan tanah air. Bermula dengan Angkatan Pemuda Insaf dan kemudian menyertai Rejimen Ke-10. Almarhum mengangkat senjata bersama rakan-rakannya untuk menghalau penjajah British keluar dari tanah air ini. BTJ dengan tegas mengatakan bahawa inilah pejuang kemerdekaan sebenar yang sanggup berkorban dan bersusah demi memerdekakan negara dari cengkaman penjajah.

Melalui sumber dari dari facebook seorang kawan, BTJ telah dapatkan beberapa gambar sekitar pengebumian almarhum Ibrahim Chik.





Dato' Saifudin, Ahli Parlimen Temerloh turut hadir sewaktu pengebumian almarhum Ibrahim Chik

Semoga almarhum ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang diredhai oleh Allah. Marilah kita bersam-sama mendoakan yang terbaik buat almarhum di akhirat sana.




No comments: