Thursday 8 December 2011

Projek Nine Bio: Dari RM350 Juta Ke RM1.9 Billion!


Penarik Beca: Tentulah Dr Nor Shahidah cun, bergetah dan mantap di mata Dr Ismail Merican


Saya malas nak terjemah. Tapi nak cerita sikit pendedahan Malaysia Today fasal projek 9Bio. Guna duit rakyat sebesar dana membina menara berkembar Petronas, tapi akhirnya bersepai.

Projek 9Bio tu untuk apa? Kononnya nak jadi pusat R&D vaksin halal dengan tujuan menjadikan Malaysia sebagai hab vaksin halal dan pusat pengeluaran ubat halal.

Berapa habis duit rakyat? Projek 9Bio tu diluluskan pada kos RM350 juta. Tapi akhirnya melambung sampai RM1.9 bilion. Klik link ni kalau nak tengok summary tentang projek tu.

CEO pertama projek tu ialah Datuk Dr Nor Shahidah Khairullah (gambar di atas). Apa hubungan dia dengan Tan Sri Dr Ismail Merican, mana aku tau. Yang aku nampak, Dr Nor Shahidah tu lawa. Tentu Dr Ismail pun nampak dia lawa jugak. Tentulah Dr Nor Shahidah cun, bergetah dan mantap di mata Dr Ismail. Bercakap fasal Dr Ismail, klik link ini. Aku malas nak tulis lebih-lebih, aku mana ada duit nak bayar saman.

Aku malas nak terjemah, siapa-siapa rajin, ni link dia (blog Tak Payer Rambling dan Renungan Rakyat tu padat dengan cerita lipat dan sapu - semua lipat, semua sapu):

9Bio

Tax Payer Rambling
Renungan Rakyat

Apa-apa pun, RM1.9 bilion duit rakyat dah macam masuk longkang. Takkan nak duduk diam. Kita kena tibai kerajaan Umno Barisan Nasional cukup-cukup. Ni lebih teruk dari projek lembu-lembu tu.

No comments: